חלונות כהים ברכב בישראל: האם תקנות חדשות בדרך? הצעה לשינוי חוק שיאפשר גמישות בטוחה

נהגים רבים בישראל מעוניינים להתקין חלונות כהים ברכבם – אם מטעמי פרטיות, הפחתת חום, הגנה מפני קרינת UV, או פשוט משיקולי אסתטיקה. אולם, תקנות התעבורה הקיימות בישראל לגבי ציפוי חלונות רכב הן מחמירות יחסית, ויוצרות לא פעם בלבול וחיכוך מול רשויות האכיפה.

המצב המשפטי הקיים – ואי הבהירות

על פי תקנות התעבורה בישראל, ובפרט תקנה 27(ב), 27(ד), 27(ה) ו-356(ד), קיימות הגבלות שונות על חלונות כהים

לאחרונה, פסק דין של בית המשפט המחוזי בנצרת בנוגע למקרה של נהג שהורשע בגין ציפוי שמשה אחורית, שפך אור על הפרשנות של תקנות אלו. בית המשפט קבע כי תקנה 356(ד) מתייחסת בעיקר לרישום וחידוש רישיון רכב, ולא לשימוש בפועל , וכי תקנות 27(ד) ו-27(ה) הן הרלוונטיות יותר לעניין הגבלת שדה הראייה

פסק הדין הדגיש גם את חשיבותן של מראות צד כתחליף במקרים של הגבלת ראות מהשמשה האחורית.

לומדים מהעולם: איך מתמודדים עם חלונות כהים במדינות אחרות?

כדי לבחון אפשרויות לשינוי חוקי חלונות כהים בישראל, כדאי להסתכל על מודלים קיימים במדינות שונות בארה"ב:

  • פלורידה: אוכפת חוקי כהות ספציפיים, עם אחוזים שונים של מעבר אור (VLT) מותר: 28% לחלונות קדמיים ו-15% לסדאן (6% לרכבי שטח) בחלונות אחוריים. ישנן גם הגבלות על החזר אור וצבעים מסוימים אסורים.
  • ניו יורק: מחמירה מאוד לחלונות צד קדמיים וחלונות צד אחוריים ברכבי נוסעים, הדורשת לפחות 70% VLT. יחד עם זאת, לרכבי שטח וטנדרים מותרת כל דרגת כהות בחלונות הצד האחוריים והחלון האחורי. ציפוי מחזיר אור אסור.
  • קליפורניה (לוס אנג'לס): מחמירה מאוד לגבי חלונות צד קדמיים (מעבר של למעלה מ-88% מהאור הנראה), אך גמישה יותר בחלונות צד אחוריים וחלון אחורי, שם מותרת כל דרגת כהות. גם כאן ישנן הגבלות על החזר אור וצבעים מסוימים.
    • נקודה חשובה בקליפורניה: נדרשות מראות צד אם החלון האחורי כהה.

בכל המדינות הללו, קיים גם נושא פטור רפואי חלונות כהים בתנאים מסוימים, המאפשר התאמות לנהגים עם צרכים מיוחדים. 

הצעה לשינוי חוקי ציפוי חלונות רכב בישראל

בהשראת המודלים המוצלחים בעולם, ניתן לגבש הצעת חוק חדשה שתעניק גמישות לנהגים תוך שמירה קפדנית על בטיחות בדרכים:

  1. חלונות צד קדמיים (נהג ונוסע): יש להישאר עם הגבלה מחמירה של מעבר אור גבוה (VLT), לדוגמה 70% ומעלה, כדי להבטיח שדה ראייה ברור ובטוח. ציפויים מחזירי אור וצבעים מסוימים (אדום, כחול, ענבר) ייאסרו.
  2. שמשה קדמית: ייאסר ציפוי על כל שטח השמשה, למעט רצועה עליונה צרה (כ-10-15 ס"מ), בדומה למקובל בארה"ב.
  3. חלונות צד אחוריים והשמשה האחורית:
    • לרכבי נוסעים (סדאן): ניתן לאפשר מעבר אור מוגבל יותר, לדוגמה, 15% VLT.
    • לרכבי שטח (MPVs) וטנדרים: תותר כל דרגת כהות, בתנאי שהרכב מצויד במראות צד תקינות, כפי שכבר קובעת תקנה 27(ה).
    • גם כאן, ציפויים מחזירי אור וצבעים בעייתיים ייאסרו.
  4. תווית ואישור התקנה: יש לחייב הצמדת תווית ברורה על גבי הציפוי, המציינת את אחוז מעבר האור ואת פרטי המתקין המורשה.
  5. פטור רפואי: יש להסדיר הליך ברור ונגיש לקבלת פטור רפואי לחלונות כהים עבור נהגים הזקוקים לכך מטעמי בריאות.

היתרונות של שינוי כזה: 

רפורמה כזו תוכל להביא לבהירות משפטית גדולה יותר, להפחית את החיכוך בין אזרחים לרשויות, ולאפשר לנהגים ליהנות מיתרונות חלונות כהים מבלי להתפשר על בטיחות. היא תתרום הן לנוחות הנהג והן להתאמת החוק הישראלי לסטנדרטים בינלאומיים בתחום התעבורה.

האם נראה שינוי קרוב בנושא חלונות כהים בישראל? ימים יגידו, אך ברור שיש מקום לדיון ציבורי ומקצועי בנושא חשוב זה.

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.